Ben & Jerry’s laat zien dat ethisch ondernemen wél mogelijk is

Ben en Jerry's Gaza

Waarom dit ijsmerk weigert winst te maken op bezetting en genocide – en wat we daarvan kunnen leren.


Bedrijven met een geweten bestaan – en Ben & Jerry’s bewijst het

In een wereld waarin winst vaak zwaarder weegt dan mensenrechten, laat Ben & Jerry’s zien dat het ook anders kan. Het ijsmerk nam in 2021 een historisch besluit: stoppen met de verkoop van hun producten in illegale Israëlische nederzettingen in bezet Palestijns gebied.

Het was geen marketingstunt, maar een principiële keuze. Het bedrijf sprak zich expliciet uit tegen de militaire bezetting en het onrecht dat daaruit voortvloeit. Daarmee legde het de vinger op een zere plek: grote bedrijven spelen vaak een rol in het normaliseren van bezetting en apartheid – tenzij ze bewust anders kiezen.


Waarom dit zo’n moedige stap was

De reactie liet niet lang op zich wachten. De Israëlische regering beschuldigde Ben & Jerry’s van antisemitisme. De moedermaatschappij Unilever werd onder druk gezet. Zelfs Amerikaanse staten dreigden investeringen terug te trekken.

Toch hield Ben & Jerry’s voet bij stuk. In een verklaring zei het bedrijf:

“We geloven dat het niet in lijn is met onze waarden om ijs te verkopen op bezet Palestijns gebied.”

Uiteindelijk probeerde Unilever het besluit terug te draaien door de Israëlische tak van Ben & Jerry’s te verkopen, maar de oprichters van het merk – die zich nog steeds verantwoordelijk voelen voor de merkidentiteit – spanden een rechtszaak aan om hun principes te verdedigen.


Een inspiratie voor ethische consumenten en bedrijven

Ben & Jerry’s toont dat je als bedrijf niet neutraal hoeft te blijven bij onrecht. Dat je zelfs als onderdeel van een multinationale reus je geweten kunt volgen. En dat spreekt mensen aan.

Bij Kieszuiver geloven we dat bedrijven verantwoording moeten afleggen voor hun keuzes. En dat consumenten, door hun euro’s bewust in te zetten, dat proces in beweging kunnen brengen.


Wat jij kunt doen

  • Koop bewust – beloon bedrijven die zich uitspreken voor mensenrechten.
  • Deel verhalen zoals die van Ben & Jerry’s om anderen te inspireren.
  • Check met onze tool of jouw bank, verzekeraar of energieleverancier investeert in bedrijven die betrokken zijn bij apartheid en genocide.
  • Roep andere merken op het voorbeeld van Ben & Jerry’s te volgen.

Ethisch ondernemen is geen uitzondering – het is de toekomst

Als Ben & Jerry’s het kan, waarom dan Booking.com, Airbnb of ING niet? Bedrijven moeten weten dat zwijgen over mensenrechten een keuze is – en dat wij, als burgers en consumenten, ook een keuze hebben.

Steun bedrijven die staan voor gerechtigheid. En spreek bedrijven aan die dat niet doen.

Kies zuiver. Eis verandering.


#KiesZuiver #GeenWinstOpOnrecht #BenAndJerrys #Palestina #EthischOndernemen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *